Jag oljade mitt nylagda fördäck med rå linolja för en vecka sedan och jag tyckte direkt att det vart flammigt, vilket det inte var innan oljan kom på. Jag har slipat hårt med långbräda 60-80-150 korn, så det är inget med hyvlingen som gör att det suger ojämnt.

Jag lade vått i vått under ett par dagar, men jag tycker att det ser ännu flammigare ut nu när det stått ett tag. Jag är ju rätt färsk inom området, men brukar det verkligen se ut så här?

Personligen vilja bara dra en duk över skiten, måla det vitt och dra täcket över huvudet... 

Bäst kanske är att låta det stå och hoppas att den onda drömmen försvinner, men jag kan inte släppa tanken på att det kanske ska mättas med mer olja.

Tips mottages tacksamt!

 

Visningar: 374

Kommentar av Håkan den 16 December 2011 kl. 8.47

Rent spontant så ser jag inte något konstigt på din bild men den kanske inte återger verkligheten korrekt?!

Det lilla man ser som man kan kalla flammigt ät det inte naturliga skiftningar i trät?

Kommentar av Stellan Egeland den 16 December 2011 kl. 8.55

Det kan vara så att du har rätt Håkan.

Jag tycker bara att det ser märkligt ut med dom breda ränderna tvärs ribben, det syns lite tydligare i verkligheten.

Jag är lite lätt nojjig,  det kanske är helt normalt utan att jag tänkt på det när jag studerat andra båtar.

Kommentar av Håkan den 16 December 2011 kl. 9.23

...jag förstår din känsla och att man vill ha det perfekt när man ändå är i gång!

Har svårt attse varför det helst plötsligt skulle uppstå flammighet av olja som sugs in i trä om du inte haft fett eller annat som hunnit före oljan?

I mina ögon ser det skitsnyggt ut med det arbete du lagt ner, du får kanske höja blicken och se helheten i detta läge!? ;)

 

Kommentar av Stellan Egeland den 16 December 2011 kl. 9.53

Inget fett har varit i närheten av ribben före oljan, jag har pysslat om däcket mer än mitt förstfödda barn.

Tack för uppmuntran, det kanske blir bra tillslut.

Kommentar av Håkan den 16 December 2011 kl. 11.18

Det ÄR redan bra! :)

Kommentar av Micke Öhman den 16 December 2011 kl. 17.00

Är pinen hyvlad/sågad innan du slipade med långkloss?

Slipade du även med fibrerna/i längsriktningen, och inte bara tvärs?

Kan ju även vara just pinens strukturella uppbyggnad i just de plankor som sågades ut, att det just där var lite "tvärved" som är lite vresigare än på andra ställen i stammen?

Några tankar bara..annars håller jag med-det ser inte alls fel eller tokigt ut! Snarare tvärtom!
;-)

Med fernissa över kommer du förmodligen inte se eller tänka på detta sen...

:-0

Kommentar av Henrik Widstrand den 16 December 2011 kl. 18.19
Tror att det kommer att ordna Sej när solen gjort sitt brukar hjämn till sej.
Kommentar av Stellan Egeland den 17 December 2011 kl. 10.00
Slipade 60 korn, ca30 grader tvärs åt ena hållet, 80korn likadant åt andra hållet och 150 längs fibrena. Bra sätt att hålla koll på att alla tidigare sliprepor tagits bort innan man byter till finare papper. Det ser ut som att det är träets vresighet som gör det. Det var därför tanken slog mig att det kanske skulle mättas mer. Att träet som suger mindre behövde mer tid på sig, men jag låter det stå som det är nu och tar en valium så länge. Tack.
Kommentar av Micke Öhman den 17 December 2011 kl. 10.04

Trä är ju ett "levande" material, och jag tycker det skall kunna få ha sina egenheter

Det skulle nästan se konstigt ut om alla ribbor var helt släta/identiska..

(nästan konstgjort på nåt sätt isåfall..)
;-)

Kommentera

Du måste vara medlem i Swedish Classic Boats för att lägga till kommentarer!

Gå med i Swedish Classic Boats

© 2024   Created by Anders Værnéus.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor