Hej,

Är det någon som har en vettig idé om vad man ska ha för verktyg för att borra 10 cm lättningshål i rostfri 2mm plåt? Har prövat att såga med sticksåg, men det är ett h----e. Vinkelslip går inte smidigt. Man får fila och stå i men det blir så hemskt jobbigt. Är diamantborren för 1300 kr på fredells enda lösningen?

Tar tacksamt emot tips :-)

Christoffer

Visningar: 182

Kommentar av Ulf Lindén den 30 Augusti 2010 kl. 14.54
En bra hålsåg i kombination med "borrolja" fungerar men se till att du har en borrmaskin som löser ut om det tar fast!
Kommentar av Janne Hansson den 30 Augusti 2010 kl. 17.27
Kan intyga att det går ursmidigt. Lycka till!
Kommentar av Magnus Kaplan den 30 Augusti 2010 kl. 18.15
Hej Christoffer!
En bra hålsåg är det bästa som sagt, viktigt också med skärolja En sak till är att man måste ha en borrmaskin som går extremt långsamt och ändå är stark, eftersom periferihastigheten på borrskären ökar med diametern, och 100 mm är mycket när man skär i rostfritt... (Köp ingen diamantborr!)
/M
Kommentar av stefan sobotka den 30 Augusti 2010 kl. 21.19
Ett gått råd är spännfast plåten mot en spån/mdf skiva med tvingar ,så nyper hålsågen nästan aldrig i ämnet men använd skärolja för att spara hålsågen så att tänderna inte blir varma och går sönder.kolla med elma maskinservice på hammarbyfabriksväg(bredvid fryshuset) vad en hålsåg kostar då fredells är inte plånbokens bäste vän.
Kommentar av Christoffer Stavenow den 30 Augusti 2010 kl. 22.51
Toppen! Tack för tipsen, en hålsåg får det bli :-)
Kommentar av Henrik Widstrand den 31 Augusti 2010 kl. 8.42
använd gärna pelar borr blir jämnare matning .Henrik
Kommentar av Ted Burhoff den 31 Augusti 2010 kl. 22.03
måste hålen vara 10cm? om du kan göra mindre hål så kanske en punch funkar bättre?
den andvänd visserligen inte till så tjock plåt kanske???
Kommentar av Joakim Funhammar den 1 Oktober 2010 kl. 8.30
Hej jag jobar med maskin byggen de är rätt de dom har skrivitt män du kan ej såga med en hand hollen maskin
pelar bormaskin som går longnsamt myck smörjning helatiden
plåten får ej släppa
köp en såg med bra kvalite de lönarsig i rostfrit om de går varmt så yt härder rostfrit
då ärd bara och glöma att fortsätta att bora

Kommentera

Du måste vara medlem i Swedish Classic Boats för att lägga till kommentarer!

Gå med i Swedish Classic Boats

© 2019   Created by Anders Værnéus.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor