Såg en stålyacht från början av 1900-talet på Pampas Marina runt 1983, som har etsat sig fast i mitt minne.

Jag tror hon hette Cyprus var ca 15 meter lång med klipperstäv och bogspröt samt två bakåtsvepta master. När jag såg henne låg hon på land och var renblästrad i botten, med några rosthål i plåtarna, men med härligt vackra linjer. Någon som vet något om henne?

 

Karl Anders Andersson

Visningar: 934

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

-96 låg hon fortfarande på Pampas, rostig men otroligt vacker...
Hörde någonstans att Cypris ligger där än. Slå en signal till Pampas tycker jag.
Byggdes 1891 i Nantes, Frankrike, och konstruktören hette Lucien Oliver om jag minns rätt. Drevs ursprungligen med ånga tror jag. Mätte ca 21 x 3 m och deplacerade uppåt 25 ton. Bland de vackraste yachterna!

Mvh
Stefan
Har nu skickat ett mail till Pampas med en förfrågan. Återkommer med besked.

Karl Anders Andersson
Hej, cypris har lämnat pampas och ligger idag och väntar på framtiden på ett varv norr om Stockholm - tyvärr i ett totalt uselt skick .
MVH Anders
Vet du vilket varv?
Hittade denna notis om henne på nätet:

Cypris (I)
54' ångjakt med stålskrov byggd 1891 på varvet L Olivier i Nantes, Frankrike.
Längd: 16,35 m
Bredd: 3,15 m
Depl: 24 ton
Fart: 11-12 knop

Köptes till Sverige av direktör Carl Lamm år 1901. Den var då tio år gammal. Ägare blev därefter i tur och ordning direktör John Bernström 1903-05, bankiren Alfred Berg 1906, och Oscar Wallin 1907, vilken året därpå sålde jakten till sin bror generalkonsuln Eric Waldemar Wallin (1873-1957). Den senare förblev ägare till ca 1915.

Cypris närmare historia de följande fyra decennierna är obekant. Enligt en uppgift skall motorn ha lyfts ur och använts för militära ändamål under första världskriget.

År 1972 köptes fartyget i alla fall i dåligt skick av ett kompisgäng (Leif Ejderberg, Bo Lindström, Christer Ortman). Det låg då på Duvholmen. Rostiga bottenplåtar byttes ut, ny inredning i "bastu-stil" byggdes. Aluminium-master tillverkades och den gamla ångslupen återuppstod som motorseglare, skonerten "s/y Cypris"! Denna epok slutade en mörk natt 1974 (?) när en herrelös djurgårdsfärja för motor rände snett in i häcken på Cypris som då låg förtöjd vid Skeppsholmen. Masterna knäcktes men skrovet flöt eftersom hålet slutade precis över vattenlinjen.

Näste ägare blev Leif Lundin, som med sin bror Pierre Holm renoverade Cypris till nära nog ursprungligt utseende. Detta arbete var så lyckat att man fick Motor Yacht Society's vandringspris "MYS-pollaren" 1984. Av den ursprungliga, tämligen luxuösa inredningen finns dock inte mycket kvar. Idag har hon hemmahamn vid Pampas Marina i Huvudsta (Solna) och ägs av Rutger Schmidt.



Vet ej vilket år det är skrivet, stämmer det med era uppgifter?

Karl Anders Andersson
Föresten - har du sett svea nere på Amsterdam classic boats? Holländarna är bra att göra affärer med, så titta gärna vidare där.
Anders
Hon ligger på Roslagsbåtar i åkersberga men jag tror att Pier Holm på Råseglarhuset i stockholm vet mer om ägaren.
Har varigt inne och titta på Svea tror att hon är ett bättre köp. Cypris är mycket sliten och behover en total renovering det vii säga ALLT.Lycka till Henrik
Var inne och tittade på SVEA. Hon ser ju intressant ut! Är det någon som vet mer om hennes historia och skick på skrov och maskin idag?

Karl Anders Andersson
Ring Anders han vet nog mer!
Hej,

jag vet inte så mycket om Svea sedan hon lämnade Sverige för många år sedan. Men hennes historik är ju helt känd och kan bara slås upp... :-)

Så buss på...

RSS

© 2024   Created by Anders Værnéus.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor