Hejsan, måste ventilera ett problem som dykt upp i samband med lackering av Carmen. Är inne på 6e strykningen med rylard vg64 och ytan börjar bli ganska ok nu. Dock är det stora problemet att lacken inte torkar på all nåt!? Har nåtat sikaflex med primer osv. Trodde faktiskt lacken skulle torka även över nåten efter några strykningar men icke då. Står nu lite frågande vad jag ska ta mig till i detta läge. Är inne på om jag ska testa någon annan lack där jag har nåtat.
Känner ni igen problemet och vad gjorde ni för att få lacken att torka?
Tacksam för alla tips i denna fråga.
/Bruno

Visningar: 421

Kommentar av Lasse Modin den 3 Maj 2015 kl. 19.06

Var det inte här jag läste om just det problemet nyligen? Det fanns en lösning, men det var mycket pyssel om jag minns rätt...

Kommentar av Stellan Egeland den 3 Maj 2015 kl. 21.10
Häpp! Det där har jag varit med om! Med VG 64 och Sika, dessutom. De första tre lagren ville inte härda över nåten.
Sikas datablad bekräftade dessutom att man inte skulle ytbehandla över nåten!? Hur som helst så verkar det som att sikan reagerar med sikativet i fernissan. Men för mig så löste sig problemet på fjärde varvet. Låt det stå ett tag nu, och mellanslipa sedan försiktigt. Längs med ribb och nåt, så ska det nog lösa sig.
En märklig grej var att när man vårrustade och hade nåtres, så gick man ofta ner till det klibbiga lagret över nåten, men det var bara att lacka över. Däcket var hur fint som helst, utan släpp eller något som störde under dom tre säsonger jag hade kvar båten. Har alltid kört med VG64 förövrigt, utom i år då jag provade VG66, tyckte den var mer lättarbetad(i alla fall vid 5-10 grader), och blank som satan!
Kommentar av Jan Pettersson den 4 Maj 2015 kl. 9.13

Jag har Rylkard över Sika nåt sedan drygt 10 år tillbaka och det fungerar utmärkt.De första lagren torkade kanske dåligt på nåten men det är så länge sedan att jag inte kommer i håg. Men eftersom jag har teakdäck så hade jag det obehandlat första året innan jag slipade och lackade. Kanske Sikan härdade ut då?

Hälsar Janne

Kommentar av Calle Berlin den 4 Maj 2015 kl. 19.25

Sikaflexen är problematisk om den inte har fått härda riktigt ordentligt. Minst en månad brukar det ta och den tiden har man oftast inte. Därför brukar vi använda andra massor som t.ex. Simsons Deck Caulk. En snabb lösning i detta skede är att lägga ett lager polyuretanlack, den torkar garanterat ovanpå Sikan.

Kommentar av Stellan Egeland den 4 Maj 2015 kl. 21.50
Min hade stått i elva veckor innan jag lackade, och detta problem uppstod ändå. Men det kanske krävs mycket längre tid.
Kommentar av Bo Wahlström den 5 Maj 2015 kl. 21.28

Det lär vara mjukmedlet i sikan som gör att härdningen av fernissan uteblir. Som flera har varit inne på brukar det bli bättre ju fler lager man lägger. Jag upplevde samma sak nu när jag fernissade akterdäcket med Stoppani fernissan, efter 7-8 lager blev det dock klibbtorrt även på nåten.

Kommentar av Bruno Jansson den 8 Maj 2015 kl. 16.48

Hejsan. Ja, irriterande är detta fenomen iaf. Blir nog att jag fortsätter med strykningar och ser om det till slut torkar över nåten.

Ha en trevlig båthelg med allt vad de innebär för oss alla :-)    /Bruno 

Kommentera

Du måste vara medlem i Swedish Classic Boats för att lägga till kommentarer!

Gå med i Swedish Classic Boats

© 2019   Created by Anders Værnéus.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor