Nu kommer jag med en dum fråga.  Jag funderar på hur bra eller dåligt det är att vinscha upp en träbåt på en trailer som backats nerför en ramp i vattnet. När båtarna byggdes fanns det förstås inte trailers med vinsch i någon större utsträckning. De flesta träbåtar saknar stävögla att kroka vinsch i så man brukar få nöja sig med att kroka i pollaren på fördäcket med den följden att dragkraften riktas nedåt när båten börjar närma sig trailerns stävklyka. Bökigt. Och fördäcket kanske inte mår så bra av det heller..

Och nu min fråga. Är den vanliga träbåten, kravell- eller klinkbyggd, konstruerad så att båten tål att vinschas i en stävögla. Eller frestar det på stäv/knän/bordläggning mer än det borde? Jag vet ju hur konstruktionen brukar se ut, men rent hållfasthetsmässigt menar jag. Säg en 1000 kg ESS-båt som ska dras uppför en 25 graders (?) ramp?

Vanligen sitter ju dessutom en stävlist eller ett s.k. cutwater-beslag i vägen för montering av stävögla.

Några tankar kring detta någon ?

Visningar: 631

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Tanken är det ju inget fel på, men om man är orolig måste man ju lösa problemet . Kan det vara en lösning att

lägga ett spännband runt akterspegeln som hålls uppe av tampar som går över fördäck och reling , och kopplas till

vinsch i lämplig höjd framför stäven

Jag har också många gånger funderat på samma sak. Jag tror det är mycket bättre för båten med metoden Anders förklarar. Eftersom våra båtar inte är gjorde för drag i den riktningen är det dumt att utmana ödet. Annars skulle det ha suttit en ögla där redan från början.
Jag lastar ju ofta båtar från vatten på trailer. Fungerar utmärkt men man får fundera några gånger vid varje lastning. Blir oxo olika beroende på vilken typ av trailer du har; med hjul under båten eller rustad med medar...
Tack för input grabbar! Grunnade mest på vad som går sönder först om båten inte tål att dras i stäven. Vore intressant att höra mer från någon kunnig på hållfasthetslära. Men ni har förstås kloka tankar. En band runt aktern funkar men är bökigt när aktern ligger i vattnet och fören halvvägs upp på trailern. Har prövat:-) Har å andra sidan inte hört om någon båt som råkat ut för något vid vinschning så det är kanske en ickefråga. Goafton!
Annars får du göra en förlängning på "armen" till släpet så att trailern kommer längre ner i vattnet!?

Jag skulle definitivt vilja tipsa om den grymma lösningen på detta dilemma som Stellan Egeland gjorde på sin Mildrid.

En lågt placerad "stävögla" i kölstocken som fördelar dragkrafterna på ett utmärkt sätt.

Bild på montaget

Trailer och båt

Lägg också märke till Stellans modifiering av winchens placering

Båda bilderna är från Stellans blogg

Sedärja! Smart kille han Stellan :-) Belastningen blir ju då bara på fästpunkten.

RSS

© 2024   Created by Anders Værnéus.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor