Hej alla Boeschägare! Jag håller på att renovera en 69 års boesch 510 och har nu kommit fram till vindrutan. Min gammla är väldigt sliten men hel. Jag har varit i kontakt med ett företag , göteborgs allmekano som säger sig kunna göra en sån. förutsättningen är att de först måste göra en mall på min gammla ruta. Mallen är ca halva priset på hela affären , 3000 av totalt 6000 kronor.

Min fråga är nu om det finns någon mer som är intereserad att skaffa en ny ruta så vi kunde dela upp kostnaden för mallen och kanske göra ett bättre pris även på rutorna.

Alternativt. finns billigare tillverkare? finns det en mall liggande någonstans som någon känner till . Jag vet inte exakt vilka modeller som har samma ruta som jag men jag antar att de kan ha sett lika ut från det panoramarutan kom till en bit in på sjutttiotalet på 510 modellerna. Kunskap efterfrågas även här.
MVH
Torbjörn Andersson

Visningar: 963

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Tips: Det finns en annons i senaste numret av Nostalgia, där man säljer ut gamla vindrutor från bilar för 1000 kr
Nån av dem skulle kankse kunna passa (det är ett s.k "NOS"-lager som säljer...)
Hej Michael,
En bilruta är helt ointressant i det här läget. Glas känns helt fel och dessutom är de flesta tak även på en bred amerikanare nog smalare samt att bilrutor aldrig lutar bakåt utan har en rak kant från sidan sett. dvs mot bilens ventilationsruta på de bilar som har panoramarutor. En bakruta till en cupé kan ha rätt form men då är de i härdat gals vilket är ännu värre vid ex en olycka med rutan. de exploderar nämligen när de går sönder.
Nej inget för mig i alla fall.

MVH
Torbjörn
Hej Torbjörn, jag är också i behov en ny vindruta till min Boesch 510 men jag hade tänkt lösa det genom att använda min gamla ruta som mall och sedan såga ut en ny i 5 mm plexi som jag sedan kommer att böja till lämplig form med varmluft. Så hade ägaren till min förra Boesch 510, den som Mats nu har, gjort och den rutan var helt ok.

Hälsningar, Sven-Åke Lagerkvist
Hej Sven Åke,
Jag har inte själv så mycket erfarenhet av plexi men jag har gjort en del jobb och vet att det är ganska känsligt just i temperaturområdet när den blir mjuk och böjbar. jag vet heller inte exakt hur mycket pengar det är i matrerialkostnad . Jag är naturligtvis nyfiken på hur resultatet blir. Du får gärna höra av dig om var du köper plexit och så vidare. jag kan nås på telefon 0708 67 44 90.
MVH
Torbjörn Andersson
Hej Torbjörn jag återkommer till dig med uppgifter om vad du kan köpa plexi. jag kommer nog att tillverka min nya ruta i sommar.

Vi hörs!

Hälsningar, Sven-Åke Lagerkvist
Hej igen,
Jag vill bara meddela att jag fått en ruta till min Boesch 510 -69 tilverkad på ULÖ plast i Motala. Jag har inte provat den på båten än men förutsätter att den blir bra. Priset var mycket överkommligt och min gamla ruta finns nu kvar som mall om någon mer vill ha en tillverkad. prata med Peter östlund där så ordnar han det.
MVH
Torbjörn Andersson
Hej Torbjörn,
Fick du din ruta tillverkad inkl rutram ?? eller bara plexi ??
Jag har en gammal Boghammar där originalrutan saknades när jag köpte båten, har nu en annan som inte riktigt passar båten, originalrutan ser precis ut som Boeschens ruta.
Oscar
0735-883806

RSS

© 2024   Created by Anders Værnéus.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor