Hej

har kommit över en gammal retro vattenskoter för utombordare. Skall fixa till den nu i vår och framför allt försöka hitta en lämplig 20-30 hk utombordare.

Är det någon som vet om det skall vara lång eller kort rigg?

Hälsningar

Robban

Visningar: 1024

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Tror de ska va kortrig du bör inte ha mer en 20 hk.

För den över planar och de är inte så roligt 9,9 hk räcker om ungarna ska leka blir nog 20 knop då

Början på det glada 80-talet så byggdes ett parti vattenskotrar för utombordare här i Strängnäs på Forsmans plast (tror jag firman hette).  2 av killarna som jobba där tyckte de kunde va lite häftigt så de byggde varsin egen till sig själva dock förstärkta som de sen satte på en 40hk Yamaha resp en 40hk Arkimedes. Genom en kompis kompis fick jag prova den med Yamahan en solig dag på Mälaren. Hej va de gick, vilket acc, dock började den vobbla ganska oroväckande, så fort man försökte ge fulla spjäll. Tur att morsan ej såg mig då (-:

En 20-25hk räcker nog gott för att ha kul.

Själv fortsatte jag sen att fara runt i min egenbyggda Fluga med 25hk Edvinrude, gick inte av för hackor den heller i acc och rolighet. Frågan är dock, varför bytte jag bort den mot en gammal 240 i början på 90-talet, har ej förlåtit mig själv än.

//Nicke

Jag har en polare som har en sjysst Penta 40hk med kort rigg som han tror skulle passa pga dess låga vikt. Den väger bara 55 kg. 

Vad tror ni, kommer det att funka?

/Robban

RSS

© 2024   Created by Anders Værnéus.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor