Hej båtvänner!

Jag jobbar med att renrita en gammal ritning och undrar om någon där ute i stora världen kan ha några "Suggor" att avvara? Maila i så fall storforsvarv@telia.com eller ring mig på 0911-31270 eller 070-674 46 05 Gärna vardagar mellan 7 - 16,00

Tack på förhand / Ulf Lindén

Visningar: 466

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Dum fråga förmodligen, men "suggor"?? Ser bara sådana där avlånga trekanter i betong framför mig...

/S

...Eller ska du bli grisbonde, vet inte heller vad suggor har med båtar att göra. :o)

Kann de va en Volvo sugga du menar.

Ha, ha! Ni e roliga ni! Nä, inte en Volvo Sugga, inte heller skall jag bli grisbonde och inte skall vi spärra av infarten heller :-)  En "SUGGA" ä en blyklump, ungefär så stor så att den ryms i handen,  med en böjd "spik" i ena ändan.

Alla riktiga båtkonstruktörer andvände Suggor men nu för tiden ritas allt i datorer (men så ser det ut som det gör också ;-)

Suggan är tillräckligt tung för att hälla fast ett böjt "Ri" med sin spikspets. Ri = den smala list som man ritar efter när man gör en båtritning, linjalen funkar för raka linjer och ett Ri för böjda, turade linjer. Se bifogad "postit-skiss" Hör gärna av er om ni hittar en dylik, skulle behöva 3-4 st / Ulf

Ja jädrar att man får lära sig något nytt var dag :-D

Tänkte annars att det hade något med kölsvinet att göra...

Skämt åtsido, tack för kul info Ulf. Genialisk grej i all sin enkelhet :-)

RSS

© 2024   Created by Anders Værnéus.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor