Hej

Har hittat en riktigt udda skapelse.

Det är en sportbåt i aluminium med inombords Porsche 356 marinmotor på 55hk.

(byggdes tydligen bara under ett par tre år i drygt 200ex)

Båten ska vara byggd 1959 och skrovet provkördes först med en 50hk utombordare innan Porsche motorn plockades i. Ska ha gjort 40knop med utombordaren.

Den är ca 4,5m och med bärplan på sidorna ( som vedobåtarna) ca 1,85m bred.

Den byggdes på en liten firma i Småland med stöttning av VW/Scania sverige (dåvarande generalagent för Porsche) Finns gamla filmer där den provkörs uppe hos Scania.

Ska tydligen ställts ut på några båtutställningar också. Det tillverkades bara en båt , kan tänka mig att den blev för dyr att tillverka. Ägaren till firman behöll båten och när han gick bort hamnade den hos sonen där den blev stående tills jag hittade den. Kommer nu renovera den till orginalskick.

Det som saknas är stolar + man har svetsat i reglar för att lägga  golv på. Annars är den orginal så när som på färgen.

Var lackad krämvit med mörka fält för att matcha dragbilen, en Cheva 1956.

Någon som känner till båten eller har info om Porsche marin motorn.

Såldes det några mer motorer?

 

Ha det bra

Mvh Rylle

Visningar: 282

Bilagor:

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

CG Hammarlund lär ha beställt en Realloy Komet med Porsche inombordare, förmodligen en 356 motor som man dockade med ett första generationens Aquamaticdrev.
Undrar hur man löste det med kylningen ?
Hej
Det med Hammarlund får jag lov att kolla upp. Tack
När det gäller kylning så drar den in luft uppifrån, men till skillnad från bilen där man trycker luft genom cylindrarna och ut under bilen så fungerar det lite annorlunda på båten.
Där går plåtkanaler under motorn där varmluften leds till aktern ihop med avgasrören för att sedan ledas ut ovanför drevet. (avgasröret petar ut i samma hål)
Sedan sitter där en separat oljekylare.

Mvh Andreas
Fiffigt :-)
Skulle inte bli förvånad om du är ganska ensam om en sån båtmotor idag. Jag har då aldrig hört talas om någon mer. Men det är å andra sidan mycket jag inte vet...

RSS

© 2024   Created by Anders Værnéus.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor