Lacka är inte lätt...men med rätt lack blir det lättare.

Jag har använt international schooner på min båt Florida.
Redan från början tyckte jag att den var tunnare och mer svårjobbad än t ex Rylard.
Jag har över tio lager på skrovet och ändå är ytan inte perfekt. I år är ytan bra, för de flesta icke träbåtsägare mer än bra...
Jag har blivit avrådd från att byta lack för att det skulle vara dåligt att stryka t ex Epifanes ovanpå Schooner...
I år har jag haft en klubbkompis som haft ett h...lvete med att lacka sin båt efter att ha skrapat ner den. Han har också använt Schooner, den har runnit, blivit ojämn etc...
visst han är väl inte världens vanaste båtlackare men han har haft god hjälp av kamrater och ändå har det inte blivit bra.
Nu har min klubbkompis bytt till Epifanes och strukit ovanpå sin misslyckade schooner...och se där...lyster och yta på en gång. Jag bestämde mig för att prova på däck och överbyggnad och så här långt är resultatet betydligt bättre än med Schooner. Ska bli spännande att se om sol och vind gör att det var ett dåligt val att stryka en annan lack ovanpå den befintliga.
Någon som har erfarenhet av att byta lacksort utan att skrapa bort den gamla?

Epifanes och Rylard tycker jag verkar ungefär likvärdiga och i mitt tycke betydligt mer prisvärda än Schooner.

Vad ska jag nu göra med mina Schoonerburkar...;=)

Visningar: 759

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Den nya Schooner Gold verkar inte vara nån vidare bra produkt tyvärr

Det går alldeles ypperligt att lacka t.ex Rylard över gammal Schooner, det har jag själv gjort med gott resultat
(kör sen ifjol med Rylards VG64)

Har du den gamla Schooner kvar, spara den istället, eller sälj till nån som vill ha!
(för de som har provat Gold vill ha tillbaks den gamla.....)
;-)
Körde också nya Schooner Gold i vintras, visst var det enklare att lägga på tjocka lager, men ytan gick nästan aldrig att få jämn. Där man liksom la på penseln först blev det ett tjockt och blankt lager, men det gick i princip inte att stryka ut. Kanske skulle man ha förtunnat ordentligt. Var mycket nöjd med gamla Schooner dock. Lär nog också testa Epifanes över min gamla Schooner.

RSS

© 2024   Created by Anders Værnéus.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor