Hej! Just handlat min första plastbåt med en inombordare. Fisksätra Figatto 60 från tidigt 60 tal. Sitter en Penta (B18) AQ 120 med 100a drev. Testkörde den i söndags. Det mesta verkade fungera bra (tills brytaren pajade totalt som nu är fixat) Kylningen verkade perfekt. Nålen på tempmätaren visade i mittenpartiet. När jag stängde av motorn steg tempen en aning för att sedan sjunka tillbaka när jag startade motorn igen. Nu i dag när jag skulle testköra märker jag att kylningen är borta?? Tempmätaren bara stiger uppåt rött. Jag testade att ansluta en annan lös slang på impellerns ingång direkt i sjövattnet. Jojomen börjar kyla direkt, tempmätaren sjunker. Blåser med munnen i originalslangen som går ut via en kombinerad "avgasutsläpp" samt vattenintag för kylningen. Går ganska lätt att blåsa samt hör tydligt hur det bubblar i vattnet där bak. Det t.o.m. rinner in vatten av sig självt i slangen om jag sänker slängänden till ca 10 cm över båtens botten och nedåt. Monterar tillbaka. Samma sak ingen kylning!?!! Återmonterar den extra slangen i vattnet. Kyler direkt. Tagit isär impellern och kollat medbringaren. Allt perfekt. Byter ut originalslangen mot en ny. Ingen kylning!! Va F.....N är det frågan om? Om jag startar med den tillfälliga slangen i vattnet som kylning och sänker ner standardslangen ned mot botten i båten kommer det vatten men med lite bubblande verkar det som. Kan den där kombinerade avgas ut/vatten in pajat på något vis??? Kan ett sådant här problem orsakas av trasig avgaslimpa eller annat? (ska vara bytt nyligen) Borde väll då inte fungera med den tillfälliga slangen? Syns inget vatten i motoroljan (ej grå) . Finns inga synliga läckage runt motorn. Jag har inte full koll på hur en avgaslimpa fungerar eller beter sig när de pajar. Eller om motorblock eller topp brukar rosta upp eller strula. Någon som vet vad det kan vara för fel

Visningar: 330

Gör ett inlägg på det här

© 2024   Created by Anders Værnéus.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor