Saxat lite text ur ett mejl från Thomas Larsson:



Namn på senare år Mistral. Var med i SK95:klubben på 1980-talet. Står på land i Västerås sen 15 år (tidigare Hundudden). Plastad sen 1960 talet. Vi på Katja sålde en mast till Mistral 1973, den ligger bredvid
båten idag. Samma ägarfamilj nu. Jag har ett foto från slutet på 1960-talet då
hon var blåmålad och skonarriggad. Båten får inte stå kvar i Västerås, det ska
byggas bostäder där. Damen som äger båten är 89 år gammal och vill ha en
symbolisk summa för båten. Hon har utombordare och segel hemma.


Skick: Jag tog en titt inne i båten i början av september. Mahognybåt med stålspant på cc 600, ett träspant mellan. Bra struktur invändigt. Originaldäcket kvar, ruff förlängd, sittbrunn flyttad akteröver, en
del luckor original i inredningen. Slut under durk. Verkar vara blyköl. Snygga
linjer. Ingen motor. Bra objekt.


 


Historia


Dyker upp i KSSS matrikel 1910 som:


Amaryllis ägare Anselm Larsson 100,5 m2. 9,3 mR (äldre). Westin Åbo Bv. Samma 1915.


1920:


Amaryllis ägare Bruksdisp. Hj Hammarström, Nyhammar.


12,9 x 8,5 x2,9x2,0. 95 m2 sk. August Westin, Åbo Båtvarv 1904.


1930-1939:


Amaryllis, ägare Wilh. Högstedt, samma mått. Dock 1904-ombyggd1919.


Med i Svenska Segeljakter 1942 som Amaryllis, konstruktör A Andersson Åbo Bv. 1904.


(Det finns en liknande båt i Ksss 1908:


Tatjana 1905 August Westin, Åbo BV : - x 8,5 x 2,75 x 1,88 x 95,53m2. 9,6 R.)


 


Kontaktperson


Inga Andersson 0702211696


Ska försöka hitta lite bilder också

Visningar: 4484

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Skulle verkligen glädja mig om hon blev räddad för framtiden. Tror verkligen att vår styvfar ville det hellre än någonting. Skall göra vad jag kan för att komma överens. Hade det varit upp till mig så skulle hon inte legat där hon ligger idag. Ändå finns inga gränser för hur dåligt samvete jag har!

Tack - alla som bryr sig!

MVH !

Bisse

Bild 20120821:

Vågade inte klättra ombord då båten lutar en del....

Fick häromdagen besked från en intressent som hade kommit långt i förhandlingarna runt övertagande av båten men då den symboliska summan för båten kom upp backade han.

60.000 SEK är en stor symbol!

Tyvärr :-(

Ja det var en dyr "startavgift"...

Hej. Skall inspektera Mistral ex. Amaryllis 15 oktober och träffa ägarna...får se hur det går?

Gustav

Vi håller tummarna och du får gärna informera om hur det går.

/Tor.

Och hur hjälper du Mistral genom att lägga dig i vad som diskuteras för "symbol" vid en ev försäljning? Jag tycker det är en privatsak mellan säljare och köpare. Respektera det. Blir inte lätt för mig att berätta för min syster vad som skrivits här.

Jag betackar mig för kommentarer annat än sådana som hjälper Mistral.

Béatrice

 

För oss som håller på med den här hobbyn så är en symbolisk summa kanske värdet på blykölen om sådan finns och om rigg och segel är i bra skick. Det kan aldrig nå upp till de värden ni pratat om och senaste spekulanten la en massa tid och pengar på att få ta över ansvaret och var väldigt nära ett avslut då ni kom med ert krav på ersättning. Om han vetat priset från första början så hade han inte lagt denna tid och kraft på Mistral. (Han har f.ö. redan köp ett annat objekt till ett fyrsiffrigt belopp). 

Om du verkligen vill hjälpa Mistral så behöver båten både stöttas ordentligt innan den faller omkull och sedan täckas mot väder och vind. I det utsatta läget hon står nu klarar hon knappast en vinter till och då är hon bortom all räddning!

Hälsningar

Tor.

Vem refererad du till när du skriver - ni? Tror du inte jag har brottats med detta under 30 års tid? Som jag skrev förut så har jag haft dåligt samvete för Mistral så länge trots att det är min syster som lovade att ta hand om henne. Tro mig - genom att gå på mig gör du bara saken värre.

 

Kära Beatrice,

jag försöker inte alls gå på dej personligen utan vill bara att Mistral ska komma i god omvårdnad men jag tror inte att vår lilla fajt för saken vidare så jag väljer att avsluta diskussionen från min sida och mitt engagemang för Mistral med detta inlägg.

Dock vill jag påpeka att under de 30 år jag hållit på med den här hobbyn har jag lyckats placera ett 20-tal objekt, omkring hälften av dem seglar numera och många andra är fortfarande under renovering.

Med vänliga hälsningar

Tor.

Du förstår nog inte hur det är att försöka förklara detta för min syster. Det behövs mer uthållighet för att ro det här i hamn. Om du visste hur mycket känslor som låg bakom så skulle det nog underlätta din bedömning. Det är svårt att förstå saker när man inte vet alla detaljer.

Hej,


ser till min glädje att vi är många som engagerar oss i Mistrals nuvarande läge och framtid. Béatrice - hur tycker du vi går vidare för att komma runt alla eventualiteter runt båten för att snarast få till en räddning av henne? Vad finns det för vägar fram? Vad finns det för hinder vi ska undvika? Tror att det är lika bra att vara rakt på sak, så den som är villig att ta sig an denna blivande skönhet vet hur han ska göra istället för att bli bränd och istället för att ägarna ska bli upprörda. Det finns alltid en lösning. Och i Mistrals fall så måste vi hitta den nu. Berätta gärna hur vi kan lägga upp det. Tillsammans kan vi lösa denna knut. För jag tror att ingen vill att den förfaller och dör på platsen. Nu kör vi fram en lösning innan snön kommer. Eller hur?

RSS

© 2024   Created by Anders Værnéus.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor