Hej,

lite av egoskäl är jag nyfiken på vilka bolag ni har era båtar försäkrade i. Skulle vara mkt intressant att se på marknaden för våra veteraner.... :-)

Visningar: 456

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

svenska sjö. var det här
Förra träbåten jag hade (en plywood-racer från tidigt 70-tal) var det ett elände att försäkra, då jag inte kunde uppge fabrikat, exakt år, serienummer mm. Att den var utrustad med en 6:a på 170Hp gjorde inte det hela enklare, men fick den till slut försäkrad i Länsförsäkringar där jag har alla mina andra försäkringar.

Snipan jag har nu är försäkrad i Folksam, förra ägaren hade försäkrat där, så det var enklast att flytta över försäkringen. Detta år gjorde de dock om klassningen av båtarna vilket inte är det enklaste för oss veteranbåtsägare.... jag fick lova att stansa in ett skrovnummer som de "hittat på" åt båten, dessutom står det numera i försäkringsbrevet att den är 99dm lång och 99dm bred (konstig form på en snipa...?)
men då jag påpekade detta sa de att "alla båtar som inte går att klassa i deras system blir av den storleken" uppenbarligen fanns det ingen klassning för "Snipa från 1940, troligen Iversen...
Dock får man rabatt om man är med i båtklubb samt om man har nautisk examen.
Svenska Sjö
Svenska Sjö var det här också.
Länsförsäkringar. Mest beroende på att jag bodde granne med en som ansvarade för båtförsäkringar i Skaraborg. Kan väl säga att det gick smidigt trots udda båtval...
Svenska sjö här också. Har övriga försäkringar hos Trygg-Hansa som inte ville försäkra båten då den är för gammal, och gjord i trä. (Bra argument?)
motorbåt atlantica Segelbåtarna Sv Sjö. Henrik
Alandia
Väldigt bra personer på detta bolag. De jag jämförde med ville ha nya besiktningsprotokoll utfärdade innan försäkringen kunde träda ikraft. Alandia tog försäkringen med hjälp av bilddokumentation och kopia på ett gammalt försäkringsbrev tillsammans med motornummer. Dessutom blev premien lägre än jämförda bolag. Jag har bara hört rykten om att träbåtar är extra skadebenägna och att premierna hos en del bolag kommer att höjas. Jag har inte fått någon info om detta från Alandia. dessutom var en kompis till mig med om en olycka där Alandia ställde upp till 100%. (Träbåt-1925).
Det är ju också viktigt när olyckan är framme.
VIDAR III är försäkrad hos Atlantica
Min Oxelö 30 -73 (veteranbåt :-) i Atlantica.
Atlantica...
;-)

(för bägge båtarna)
Svenska sjö

RSS

© 2024   Created by Anders Værnéus.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor