Haloj! ny här på forumet och tänkte dela med mig av mitt lilla vinterprojekt. Har en tid letat efter en liten båt som skulle kunna passa min gamla Crescent marin 18. Hittade denna lilla båt i Örebro.

Så här såg den ut när det begavsig tidigt 60tal. Båten är 2,85 lång och 1.36 bred och mycket flatbottnad.

Visningar: 4427

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Hämtades en snöig dag i början av januari, efter lite skottande och baxande så låg den tryggt på kärran. Båt kärra lär inte behövas till denna lilla båt. Passar precis i en vanlig kärra :) I stort sätt helt plan botten så den ligger riktigt stadigt säkert värre i vatten :tongue:

Det som saknas på båten är "instrumentbräda. Den har försvunnit under åren samt ratt och stol.

Då mitt garage är något kort (får ej in en bil av orsaker vi kan ta en annan gång) så kan man säga att val av båt hängde på storleken av garaget. Precis så att lilla speed går in. Fick ligga ett par dar för is smältning och torkning.

Silver tapen döljer ett hål efter en transport som förra ägaren misslyckades med en aning.

Efter att snö/is smält så kunde jag konstatera att man påbörjat slipning av botten, Vilket var jädrit synd för det ser ut som man använt riktigt grovt papper eller slipskiva på vinkelslip. Gropigt slipat och tagit för mycket på en massa ställen med genomslipning till följd :angry:

Då var det dags att vända på Speedy och påbörja rengörning samt slipning.

Har här börjat slipa så smått och ovansidan är riktigt skaplig. Har även provborrat durken och bara plast ingen träskiva. Om man kollar in i hålet i botten så ligger det veckad glasfibermatta mellan skrovhalvorna så inget ruttet trä här :thumbsup: .

Tanken är att använda denna 18hk Crescent marin. Nån som vet hur man kan se årsmodell på en sådan? Vad jag kunnat hitta på Nymans vänner är

Tillverkningsår / Modell 1965 – 1969 Crescent Marin 18 / Monark 18

Effektklass 18 hk / 4700 rpm.

Motor 2 cyl. 2-takt

Cylindervolym 333 cc

Tändsystem Svänghjulsmagnet med utv. tändspolar, Generator 12V 45W

Kylsystem Vattenkylning med rotorpump

Propeller diam./stigning 9” x 11”

Vikt 33 kg

Tankvolym 15 liter

Övrigt Länspump. Kort / lång rigg

Nån som vet hur man utläser årsmodell från typskylten?

Vilket sammanträffande,satt just och kikade i tidningen "Klassiska Båtar" ,och i delen som Anders valt att kalla "Albumet" såg jag just denna båt...hehe ;-) Säker en väldigt kul båt!

Va?? Finns den med i tidningen vilket nummer?

I nummer 5 2012.

Då måste jag försöka få tag i den. All info om båten är kul att ha.

I dag så sågade jag upp den lilla del av akterspegeln som är av trä. Bara att lossa "locket" och lyfta rakt upp. Sitter bara ingjuten i överkant. Inte helt torr. Blir till att såga ut en ny i helgen. Ska nog försöka plasta fast den på något sätt. Det tokiga är att det är öppet rakt ner till tomrummet mellan skrovhalvorna. Annars skulle man kunna fylla utrymet med epoxy och sedan trycka ner plyfan. Ja ja vi får se hur vi löser det.

Här kommer en bild på gammla plyfaskivan. Halvrutten

Har även slipat ner botten och plastat några skador  samt dom genomlipningar som förra ägaren ställt till med samt grovslipat spacklingen. Ska spacklas på nytt på ett par ställen samt finslipas.

Här kommer en liten uppdate. Durken som bara bestod av glasfiber och ingen inplastad träskiva tyckte jag sviktade lite så det blev 3 lager matta till så nu är det stadigt. Har även byggt en grund till instrumentbräda. Ska plastas så småningom men plasten tog slut vid plastningen av durken :tongue:

RSS

© 2024   Created by Anders Værnéus.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor