Diverse frågor om främst plywoodbåtar från en nybörjare.

Hej,

(kanske fel forum?) Jag är ny på forumet och har blivit mycket intresserad av alla dessa gamla fina motorbåtar från 50-60-tal. Jag har ägt en Becker 27 (glasfiber-segelbåt) förut men är båtlös för tillfället. Det som jag letar efter är en mindre DC, runt 3-5m för en billig peng, runt 10.000 beroende på skick och ev. motor. Ser gärna att det är lite finjusteringar att göra hellre än att betala mer.

Jag har fallit pladask för "barrellbacks" och kollat lite på wijko-båtarna, och då främst ragette. Även på en IW sport som ligger ute till salu här på forumet (men som jag insåg var för mycket jobb för mig som aldrig totalrenoverat en båt innan) samt även Marieholms Sweet Sixteen.

Mina frågor är följande: Hur mycket jobb är det med en plywoodbåt i underhåll? Om lacken är i dåligt skick, är det då mycket tidskrävande att lägga på nytt, eller är det "bara" att ta fram planslipen och sedan lägga på nya lager? Följdfråga: Vad är skillnaden när någon skriver att däcket är "lackat" jämfört med om man epoxibehandlar det? Jag har erfarenhet att renskrapa en Becker 27 från bottenfärgen, hur står sig det i förhållande till att hålla ordning på en mindre plywoodbåt?

Eftersom jag bor på västkusten kommer båten användas för badturer i havet mestadels. Hur klarar ovan nämnda båtar av havet, som till skillnad mot en mindre insjö sällan är helt stilla?

Mvh

Martin

Visningar: 388

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

hej

Underhållet på en plywoodbåt är mestadels enkelt. slipa, spackla, grunda och på men lack eller fernissa. plywood är ett synnerligen bra material! Ännu bättre (tycker jag) är plast. Jag förstår inte vad du menar med DC ? du letar ju efter en liten planande "plattvattenbåt" från 50-70 talet. Ett tips. Det ligger en Arkansas traveler på blocket. En båt som går underbart och priset verkar ok. 2500 för båten är billigt. Ser ut som orginalgelcoaten är kvar. Även ratten helt ok. Båten är samma som Sea Custom från Baggenbåtar. bild 1. Arkansas T under rep. bild 2,3 Sea custom 1961-63

Bilagor:

RSS

© 2024   Created by Anders Værnéus.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor