Hej,

jag har den första modellen av italienska Castoldi Jet 05, daterad 1970. Jag skulle bli mycket tacksam för varje tips om var jag kan söka information eller dokumentation om den! T.ex. vilken olja som ska vara i växellådan - har fått tips om motorolja, hypoidolja och automatlådeolja. Mitt agreggat för ett tydligt vinande ljud. Det kan bero på gammeldags tvära kuggar - eller på fel olja? 

Castoldin sitter bakom en Ford V8 302, i en Joker 19.

Hälsningar Bosse (070-5599345)

Visningar: 1317

Bilagor:

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Tack, dem har jag varit i kontakt med. De har bekräftat att det är årsmodell 1970 men att de inte har nånting kvar alls, ingen dokumentation - ingenting...

Tyvärr kan jag inte tillföra någon konkret information om Castoldiagregaten, men däremot vill jag gärna göra ett inlägg som kanske kan vara av intresse för Dig.

Runt 1974 lät jag bygga en Joker 19 av des auténtiska upphovsman (som jag tyvärr glömt namnet på) vilken bodde ute på vischan mot Norrtäljehållet till. Han byggde sina båtar i en gammal lada men skapade mycket välbyggda båtar med hög kvalitet i finish och material. Min båt var minst sagt unik inte bara för sin tidsepok, utan säkerligen den "häftigaste" Joker 19 någonsin byggd. Skrovet var extra förstärkt med kraftigare balkar för motorinstallationen, med"Glastron"design i vitt och kaffebrunt akterskepp.

Däcket målades av den tidens mest avancerade custom och motivlackare Rolf Ingesjö från Stockholm, vilken utförde en bakvänd flakening i guldflake med orange ton. D.v.s. började med transparrent gelcoat, flake, bottenton och sist fiberskikten, resultatet blev häpnadsväckande med en otrolig djupeffekt samt ett gnister som krävde solglasögon vid polering.

Inredningen var gjord i vitt konstläder och höga GT-stolar, som drivkälla hade jag en Chrysler V8 392 cu Hemi med en axeleffekt på 465 Hk. Den var kopplad till en Berkley vattenjet (den första som importerades från USA till Sverige) som var betydligt kortare och effektivare än Idrogetti Castoldi's version som dock kom först.

Ekipaget var mycket imponerande men förlorade runt 60º i effektförlust tack vare den låga verkningsgrad som var betecknande för dessa "vattenpumpar", varför toppfarten blev en besvikelse med tanke på motoreffekten, runt 55 knop. Jag var motorreporter på den tiden och skrev artiklar om olika framdrivningssystem för snabba motorbåtar. En nyhet som kom några år senare hade säker varit pricken över i'et för min Joker 19, Borg&Warner's Arneson drev, en rak akterspegelmonterad drivaxel där framdrivningen blev betydligt effektivare genom s.k. "surfacedrive".

Slutligen vill jag givetvis inte omintetgöra din illusion om ditt Castoldiagregat, med dessvärre blev dessa aldrig populära p.g.a. en komplicerad och otymplig konstruktion med hög haverifrekvens, så mitt råd är att installera en konvensionell propeller med axel och vinkelväxel eller surfacedrive till din V8 och Joker 19.

Mvh. Thomas Åhlander (nilsthomas.ahlander@gmail.com)

RSS

© 2024   Created by Anders Værnéus.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor