Jag undrar om det finns någon som vet något om min Becker 34 med namn Aldebaran.

Ska vara varvsbyggd i Gävle slutet av 70-talet. Vilket varv skulle det kunna vara?

Jag hittar inte dess ursprung. Vet någon något så maila mig på janne@riby.se

Vore tacksam för uppgifter.

Janne E.

Visningar: 2257

Bilagor:

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Hej Jan!

Har en ritning på Harry Beckers, "Floridakrysssare" 10x3, den blev färdigställd hos Gamleby Yachtvarv i början av 60-talet.

Ser den ut som min 34 menar du?

Nej - din 34:a är modernare, Florida är byggt helt i mahogny. Min tråd bygger på att Gamleby skulle bygga fler exemplar av Floridan och senare eventuellt gått över till din modernare variant, och på så sett fått tillgång till din modells ritningar och eventuellt historik vilka andra varv som byggt Becker 34:an. Lycka till.

 

Hej Leif och Jan,

Det är jag som äger Florida.

Hon byggdes mycket riktigt som prototyp för serietillverkning, men ansågs för dyr. Såldes 1962 för 69800kr. Tror inte att Becker 34 är byggd på Gamleby. De nöjde sig med mindre båtar, nämligen storsaxaren, saxaren och Capri cabin...

Becker var en produktiv konstruktör och hans båtar har byggts på flera varv både i Sverige och Finland. Han experimenterade också tidigt med andra material som aluminium, stål och plast. Har t o m konstruerat en skärgårdskryssare i aluminium. En av plastbåtarna var ju Beo-cabin.

Leif. Om du har en originalritning på Florida så skulle jag väldigt gärna få köpa den eller åtminstone få en bra kopia..

Nedan två exempel på Beo-cabin.

Hittade denna på Marin Guiden.

Ägaren har blogg identiteten Tony65.

Tycker den påminner en del om Jans båt, kanske samma varv...tillverkaren heter tydligen Bror Johansson.

Hej!
Råkade se min båt här.

Båten är byggd av Bror Johansson, Henån
Han lånade skrovformarna av Hallberg, Kungsviken, Orust
Hallberg tror jag byggde några av Harry Beckers Beo-Cabin.
Därav den slående likheten i skrovet, men skrovsidorna är förlängda i efterhand för att skapa en inbygd badbrygga. Skäddan för rak axel och roder är bortkapad och en TAMD41A med DP290 är monterade längst bak i skrovet.
Överbyggnad och inredning har Bror Johansson byggt efter eget huvud.
Men likheten med Becker 34:an är slående.
Båten är sjösatt första gången 1982.
Jag och min fru firar nu 14-år med denna båt.

Mvh Tony Dauksz

Per, hur får vi kontakt utanför bloggvärlden? LES

Hej alle

Jeg prøver mig lige på dansk, håber det bliver forståeligt.

Vi har denne smukke Becker 34, som vi har haft fornøjelsen af at gøre i stand det seneste års tid. Båden er blevet rigtigt fin og vi har været så heldige at få plads til den på Bornholm.

Vi er meget i tvivl om hvilken årgang den er, sælgeren oplyste at den "måske" var fra 1974, men jeg syntes at vi under renoveringen har fundet mere moderne snit, som kunne tyde på at den var yngre.

En anden bådejer (Becker 34) har oplyst at der skulle være produceret 5 eksemplarer af denne bådtype, de skulle efter sigende alle være forskellige. Nogle med træaptering andre ikke.

Er der nogen her som kan hjælpe med yderligere oplysninger om båden.

Båden blev iøvrigt købt i Sverige

RSS

© 2024   Created by Anders Værnéus.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor