Varje gång jag går till min egna båt för att jobba så går jag förbi detta fina projekt. Har ingen aning om vems de är eller vad det är för ägarstatus men det ser ut att ha stått still många år.... Vore tråkigt om den får stå och förstöras en vinter till. Så nu kör jag lite träbåtsakutande! Båten står på Margeretelunds båtsällskap i Stockholm. 

Hade haft en aning att jag sett modellen här på SCB o efter lite letande bakåt i arkiven så hittades det lite info om modellen, Bröderna larsson verkar vara varvet som byggde. Finns också en superfin renoverad här på forumet :) Vilken fin båt! 

Allt gott, Johan

Visningar: 6962

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Det fanns en Duo i Gbg på 30-40 talet som lystrade till namnet madam x. Det verkar som skruvhålen kan matcha det namnet.

Helt klockrent! Det står ju helt klart MADAM X där skruvhålen är. Tänk vad mycket tydligare det syns när man har något att gå efter. =) 

Helhäftigt!

Nu vill man bara ha historien bakåt för den ledsna Madamen.

Madame X, Göteborg under 30-40t talet. Hur mycket av hennes historia kan vi skapa? Hur många pusselbitar kan vi skrapa ihop?

I båten fanns en enkel plåtskylt med namnet Thorin och numret 292795 skrivet i svart tusch på. Numret är ej längre i bruk (provringt). Tillsammans med båten hitta vi även en vimpel med ÅSS på, Årstavikens segelsällskap.

Desto mer vi kan skrapa fram av hennes historia desto intressantare lär hon bli, kanske vi även kan finna hennes senaste ägare.

Madam x var i drift under krigsåren som fritidsbåt men drevs av ett gengasagregatet. Detta var placerat på akterdäck. Detta kan ju inte vara så många båtar som har haft. Dåvarande ägares släktingar har tyvärr inget minne vart hon hamnade när hon såldes. Tror o hoppas att jag kan trolla fram någon bild med gengasagregatet.

Madam X? har den ngn koppling till familjen Eck...?

Jo det stämmer med familjen Eck. Det skall finnas 2 båtar med samma namn tydligen .

Det är ju helkul. Det är ju samma familj som beställde Carla III hos Bröderna LArsson och som sedan köpte den stora ståljakten Jagaren och döpte om den till Madam X. Då finns det ju historia kring båten och då blir den ju omedelbart mycket mer intressant att rädda. KOntakter till familjen Eck finns upparbetade för den som tar sig an henne... :)

Madame X med gengasagregat monterat på akterdäcket.
Bilagor:

Underbart. Nu börjar ju båten få en riktigt kul historia. Bara att hitta skruvhålen på akterdäcket och återmontera aggregatet... :)

Den som vill ha lite mer kött på benen om fam Eck och deras bilar&båtar ,så finns det ett reportage iNostalgia nr 10 2005. Det är på 8 sidor fullmatat med bilar främst. Duo ruffen var nog inte nr 1 i flottan.
Den som satsar på Madamen kan nog få en ganska exakt bild av hur den var utrustad under den tiden. Då det skall finnas en hel del foto på båten från 30-40 talet.

Vad kul med all historia! Nu är det bara för någon att slå till o sätta igång :) Hade det inte varit för att jag redan har ett projekt så skulle detta varit ett perfekt objekt. Kan se illa ut på bilderna men det är inte så illa när man kollar närmare (tummis). Mycket finns löst liggande i båten så som skåp, bänkar, durk och rutramar. Går absolut att få i toppskick skulle jag säga :) 

Senaste nytt!

Efter en hel del detektivarbete, lyckades jag få kontakt med Madame X senaste ägare. Efter lite samtal har jag nu köpt Madame X för en symbolisk summa. 

Så till våren flyttas hon till en mellanlagring, där kommer hon förvaras tills att jag är klar med mitt nuvarande renoveringsprojekt. Därefter kommer hon att renoveras och förhoppningsvis nå sin forna glans.

Så tack vara Johans initiativ och alla andras engagemang kommer hon nu med säkerhet leva vidare.

RSS

© 2024   Created by Anders Værnéus.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor