Hej där ute.

Jag har en Mercury 50hk från (tror jag) 1964 på en Baggenbåt från samma år.

Klantade till det och drog sönder gängorna på 2ans cylinder. Någon som har ett topplock liggande till en sådan? Eller annat tips på lösning.

Mvh Lennart

Visningar: 692

Bilagor:

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Gängan sitter inte i topplocket utan i motorblocket innanför den synliga delen av topplocket. Enda vettiga lösningen är att dra i en "gängspiral". Kolla på Biltema om de har satser för rep av tändstiftsgängor.

Helt rätt. Prova annars Helicoil insattsgängor, det blir jättebra. 

http://www.collycomponents.se/produktnavigator-start/produktnavigat...

Vad tror du? Är helicoil bättre, enklare eller så än den gänghylsa jag nu köpt på Biltema?

Hmm jobbigt att det inte är ett separat topplock. Om ska få dit nya gängor får man ju försöka göra det utan att få in skräp i cylindern. Nu har jag köpt en sån här rackare.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Gangverktygssats/Repar...

Gängspiraler verkade bara finnas upp till 12mm på BIltema. Stiften är ju typ 14. Jag får ge mig på det här i helgen som kommer. 

Helicoil är att föredra.

Tack för det tipset.

Jag kollar.

Mvh Lennart

Sätt kolven i topp och spraya flödigt med startgas i cylindern via tändstiftshålet. Det gör att eventuell oljeblandad bensin löser sig. Dvs. ev. kladd i cylindern. Använd sedan tryckluft för att blåsa rent i cylindern. Förhoppningsvis får du nu lättare att blåsa ur eventuella metall spån som hamnat i cylindern efter att du har gjort gängor för Helicoilgängan. Montera sedan Helicoil gängan och blås ur igen med tryckluft. Klart. :-) 

Låter klokt det där. Ska ägna denna lilla korta vecka till att försöka få tag på Helicoilutrustning. Förhoppningsvis får jag det och kan sätta igång till helgen. Tack alla för goda tips så här långt. Vill ju inte gärna skrota den gamla pärlan.

En Helicoilgänga gör att du får en bättre tändstiftsgänga än du hade tidigare.

Det finns massor av delar till Mercurys motorer. Om du inte hittar i Sverige prova i USA.

http://www.fergusonpoolemarine.com/ är MYCKET BRA att ha att göra med.

Bra priser, letar upp det du behöver och mycket ärliga. 

Tack för tipset. Har precis fått helicoilsatsen. Tänkte ge mig på operationen i morgon. Själva sprialerna är lite större själva verktyget som medföljde men jag förmodar att spiralen drar ihop sig när man skruvar in den. Sedan gäller det att inte tappa den lilla tappen som man ska bryta bort in i cylindern sedan...:) Wish me luck

Tryckluft så löser det sig. Den far ut som en raket !!  :-)

Nu är det nya fräsha gängor i tändstiftshålet. Gick helt utan missöden. Och båten är i sjön och provkörd. Jag fettade in gängtappen ordentligt och de flesta spånen fastnade i fettet.Tror inte jag fick in något i cylindern. Tack för alla goda råd, vad skulle man göra utan er?

Mvh Lennart

Bilagor:

RSS

© 2024   Created by Anders Værnéus.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor