Tiedemann (?) kryssare till ett bra pris! (eller är det en Iversen?)

8 x 2,45 m

Säljes som "Träbåt":

"49 000:-

Träbåt i bra skick med en MD21 motor.

Ring för mer info.
Mvh Håkan"

http://www.blocket.se/blekinge/Trabat_45558900.htm?ca=11&w=3

Visningar: 4420

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Ös på Micke, du är nog något på spåret! Spännande!

Din bild Ulf, det är högst troligen "Tuffy II", byggd hos Törnqvists i Karlskrona 1964 för Thomas Bonnier!

Du har nog absolut rätt Michael!
Hmmmm, jag väntar fortfarande, efter två telefonsamtal och mailkontakt, på utlovade spec, historia och bilder, från säljaren av Törnkvist-Kryssaren! Men så är det ibland, man får dö nyfiken! ;-)
@ Michael. Kan du få fram en bild på ritning 2000:8:132 som du beskrev som en ombyggnadsritning från -71, måtten kanske stämmer och dog house ser modernare ut än resten, så kanske så?
Mailat säljaren igen för att om möjligt få lite hjälp därifrån. Tänk om det ändå är en Tiedemann?

@ Michael

Nu har jag fått några bilder, en trevlig båt men med en hel del restaureringsbehov! Kanske mest ytligt men det är ju svårt att avgöra på bild, en riktig bes krävs.

Observera akterspegelns positiva lutning och att styrplatsen är på stb sida. Tiedemann ritade ju oftast lodräta akterspeglar och på sina tidiga konstruktioner oftast negativ lutning men undantag finns som vi båda vet! Däremot har jag aldrig sett någon ritning signerad Stig Tiedemann med styrplatsen på stb sida men även här kan det ju finnas undantag, beställaren kan ju helt enkelt ha beordrat varvet att placera den där?

Har du några fler uppslag?

Hmmm, om du tittar noga Ulf - så nog tycker åtminstone jag att båtens nuvarande proportioner inte hänger ihop?
D.v.s jag tycker det ser misstänkt ut som att man kapat båten på längden och att akterspegeln därmed inte längre är där den borde vara....?
(kanske en gammal rötskada som gjort ägaren nödtvungen att sätta sågen i den stackars båten...)

Eller vad tror du?

Om jag får flika in? Även Nostalgia såg rumphuggen ut, redan innan hon faktiskt blev det under renoveringen (1 dm). Tycker jag.

/SL

Eller så ser hon bara "rumphuggen" ut för att dog-houset dominerar? En efterkonstruktion?

Tittar man på bilden i lite förstoring så framträder en diagonal spricka under babords främre doghousefönster. Kan det ha varit den ursprungliga linjen på ruffsargen? Och i samma förstoring så ser faktiskt doghouse aningen efterkonstruerat ut. :-)

Nja? Om man tittar på kölen, propellern och framför allt på hjärtstockens placering så ser det inte ut som om hon är "rumphuggen" i mina ögon? Men allt är ju möjligt, man upphör aldrig att förvåna sig när sanningen om en båt's historia kommer fram!
Jag gissar på att dog- huse't är en efterkonstruktion och att det är det som sabbat proportionerna! Men jag gillar inte aktern, tyvärr!

En kamrat på varvet på Ingmarsö ägde en avkortad variant på Iversen ritningen. Saknade alltså akterruff, styrning på stb-sidan. Ford 6:a som var vänd med vinkelvxl. Båten var alltså från början byggd utan ruff, men vilket varv vet jag ej.

Mycket lik denna båt.

Tjena !

Hittade denna tråden av en slump.

Jag är idag ägare av båten som ni skriver om.

Renoveringen är nu  inne på sitt 3:e år och om allt går som det ska så är den i sjön till sommaren:)

Jag skulle vara tacksam om det fanns någon som känner till båten eller dess historik.

Med vänlig hälsning Mattias B

Med vänlig hälsning Mattias

RSS

© 2024   Created by Anders Værnéus.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor