Hej!

Jag har köpt en snipa i plast som är tillverkad av Thorskogs Bruk Lilla Edet, båten är 5,80 lång och ca 1,80 bred. Jag har försökt hitta information om den på nätet men hittar inget.

Har någon nån information? När kan den vara byggd mm.

/Hans

Visningar: 5898

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Hej Jag köpte en Snipa från Thorskogs Bruk Lilla Edet förra veckan. Ägaren trodde att den var ifrån slutet på 60-talet. Serienummret på vår snipa är 18029. I snipan sitter en Albil O11 och ser ut att vara originalmotorn. Jag är också intresserad av att veta mer om Thorskogs Bruks tillverkning av snipar. Hur många tillverkade dom. Finns det några omdömen om deras snipor?

Jag har Thorskogs Bruk 0520-60123 LILLA EDET 18020. Jag tror att det här är originella livbåtar från oljefartyget Elisabeth Knudsen från 1953.

Hej! Nästa gång du passerar Djurö kan du svänga av vid Byns Gård. Min Torskogssnipa

ligger där o väntar på havet. Så kan vi dela information! /Leif

Bilagor:

Hej Leif E

Fin snipa. Har du själv stått för all renovering? Vår snipa var inte sä välskött när vi köpte den för tre veckor sedan. Det finns en hel del att göra både in- och utvändigt. Kommer gärna förbi och får lite inspiration. Trevligt att du bor i närheten. Själv bor jag i Överby, Vindö/Djurö

/Leif

Hej Leif!

Det var kul att se din snipa i så fint skick, det vore kul att se fler bilder på den.

Min snipa ligger i Sigtuna och skall genomgå en mindre renovering under sommaren så att vi kan få den i åkbart skick. Jag skall laga den förstärkning i formplyfa som durkarna ligger på, sedan skall motorn startas upp, jag har fått magneten renoverad. Hoppas den skall fungera efter det.

Har ni några andra tips?

Såg att du hade en mahognylist på relingen, är det"standard" ?

/Hasse

 

Kom förbi och se på den. Har gjort en del spännande träarbeten i den. Även jag kommer att se över durken. Det är mest därför den inte är i det blöta än.  Ring först så kan får du se ordentligt på den/Leif

och ja listen är standard....

Hej Hasse och Leif

Vet Ni ungefär när Era snipor är tillverkade? Jag saknar trälisten men har däremot en grov tross runt relingen.

Jag skulle gissa att den med trälisten är nyare. 

/Leif G

Hej!

Ja jag skall lägga upp några bilder, det kommer.....! :)

Jag skall kolla serienummret på den också, men jag kollade i albins register via motornummer och det tyder på att den tillverkats någon gång kring 1968-69.

Jag måste också ha någon form av list runt båten, en trälist kanske kan vara bra alternativ till ett rep...........!?!

 

Kul att det finns några fler, när jag letade på nätet hittade jag i princip ingen info om snipor från Thorskogs bruk. Var kommer era snipor ifrån?

 

Jag köpte min i Falkenberg.

 

/Hans

 

 

 

Hej Hans

Jag köpte den på Rundmarö, Värmdö Kommun.

Har Ni andra något serienummer på snipan? Vad sitter det för motor i Era snipor? Är det Albin O 11?

/Leif

Hej!
Här kommer några bilder på min snipa, den har serienummer 18042. Som ni sere finns det en del att göra. Motorn har fått magneten renoverad så jag hoppas kunna starta upp den snart. Utsidan trodde vi att vi skulle behöva måla om men det räcker med en ordentlig putsning med cleaner och nano så ser den fin ut, och bottenmålning förstås.

Jag har plockat bort bensin/fotogentank för rengöring, sedan skall förstärkningen som håller durkarna på plats bytas ut på babord sida. Durkar och bänkar räcker nog med rengöring och lite olja, hoppas jag.

Som ni ser har jag ingen relingslist på min, det vill jag ha i någon form, rep eller trälist - har inte bestämt mig ännu.

Lägg gärna in fler bilder på era snipor så kan jag kanske få lite tips! :)

/Hasse

Hej!

Förutom repet runt relingen ser det ut att vara en kopia av min!

Har du någon bild på den från sidan så man ser hur den ser ut med relingsrepet?

Hur har du satt fast repet?

/Hasse

Hej!

Nej, men kan du inte bara ladda upp den här?

 

/Hasse

RSS

© 2024   Created by Anders Værnéus.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor