Under min uppväxt under 70-talet var jag mycket ute med min farbror i hans gamla fina träbåtar, skulle vara kul att få veta om några av dem lever fortfarande.

Första båten var en ca 10-11 m dubbelruffad med namnet Geishan, liknade Pettersonbåt men var ingen sådan, hade vita "staket" på sidan vid sittbrunnen och om jag inte minns fel en Volvo Penta motor.

Andra båten var en ca 8 m lång dubbelruffad vid namn Rietta med en Gray Marine motor i sig, liknade lite Iversen motorbåtar.

Tredje båten var en ca 6m lång campingbåt vid namn Sikita, utrustad då med en 50hk Edvinrude, med fast tak över halva "hardtopen".

Fjärde båten var en ca 7,5 lång TFA kryssare i plywood vid namn Marie, tror den hade en Albin motor i sig, såldes till Uppsala om jag ej minns fel i början av 80-talet.

Tveka inte att höra av er om ni vet ngt, dessa båtar betydde mkt för mig och mitt intresse för gamla träbåtar. Har tyvärr inga bilder annat än i egna minnet.

 

Visningar: 1763

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Jag känner till en "Geishan" som är lite av en Pettersson-båt...
Bifogar några bilder på den, om det skulle kunna vara rätt båt??



/Micke
Mkt läcker båt men tyvärr så var den inte en salongsbåt utan en dubbelruffad, tack ändå för svaret.

RSS

© 2024   Created by Anders Værnéus.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor