"Plastat träskrov med måtten 2,90 x 1,60 eller om det var 1,20... säljes. Skrovet ligger vid min sommarstuga i Mönsterås. Jag vet ingenting om "båten" förutom att det inte finns mer än det du ser på bilden.
Mer bilder kan mailas.
Högstbjudande, jag beslutar när budgivningen är slut, dock senast t.o.m. v. 28... "

Visningar: 330

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

...såg den igår, så jädrans häftig. :o)
Nog för att jag är galen tillräckligt att köpa gamla vrak,men här går gränsen för mej....

Rätt gullig faktiskt! Inget för mig dock, men kom åter att tänka på den här vars ritningar jag varit på vippen att beställa ett par gånger redan:

http://bateau.com/proddetail.php?prod=RB12

Hur skulle en sån fungera med teknik från en vattenskoter?

Båten är troligtvis en Sugar, möjligtvis en Spirit från S.R.C. Roggentin Götgatan 26 Stockholm.Roggentin ritade många små planande båtar i den mindre klassen under 40-60 talet. Det gick bra att beställa ritningar, en Sugar kostade 20 kronor på 50 talet. Lämplig motor 7-10 hk, vilket ger en fart av 15-22 knop.

Helt klart en båt att ta vara på, bort med plasten, och återställ till orginal. Därtill kanske en Firestone 7,5 med inbygd knopmätare på snurran ! Passa på att bevara ett stycke "folkbåt".

Sea Bird med plastskrov och trädäck 1961

Sea Bird skrov i väntan på överbyggnad

min egen Sea Bird. Nu lackad och 99 % klar med OMC 18.

 

Hur kan jag veta detta. Till historien hör att Baggenbåtar tillverkade ett antal i plast åt Bil & Marin på 60 talet.

Även den har Roggentin stuk = indragen akter och kort bukigt däck.  Labe Larsson 070 6604730

 

Bilagor:

RSS

© 2024   Created by Anders Værnéus.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor