Motorbåten Håfreström på Dalslands kanal, känner någon till fakta om den.

Hej!

 

Har köpt en ångslup som byggts på ett gammalt nitat stålskrov, som jag tror är motorbåten Håfreström som lär ha varit en direktionsbåt hos Håfreströmsbruk(numer Åsensbruk) i Dalsland.

 

Har hittat bilder på henne från 1913, 1914 och 1916 då hon passerar Upperuds slussar.

 

Båten lär ha brunnit någon gång och skrovet har sedan legat i Lerum i ett antal år tills det köptes på 80-talet (tror jag) av Roy Sahlin, som byggde om henne till ångslup. Måtten är 9*2 meter och hon har en rätt speciell snipakter.

 

Någon har sagt att det är ett gammalt CG Pettersson skrov, vet ej om det är sant. Enligt Sjöhistoriska finns det en båt med ritnnummer 152 byggd 1909 som stämmer in på måtten. Kan det vara den?

 

Tacksam för alla tips och svar.

 

Karl Anders Andersson

 

 

Visningar: 295

Bilagor:

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Wow, underbart. Kanonkul. Detta är verkligen en goding. Nu måste vi titta djupare i böckerna. Detta kan bli riktigt roligt. Har en gammal bild ngnstans där båten (om jag minns rätt) ligger i ett båthus med en lika underbar stor motorkanot bredvid.
I vilket skick är hon?
Skrovet är i mycket bra skick, överbyggnaden är dock helt omgjord. Idag ligger det en 5(!) cylindrig ångmaskin i henne. hon drivs på prima björkved.
Hej Karl Anders
Jag känner till en som kan det mesta om båtarna byggda på Dal samt all frakt på Dalslandskanal och om Vänersjöfarten.
Han heter Berndt Qvist, och är slussvakt vid Strömmens sluss 0532/220 79
Om inte annat kan han säkert tipsa om vem som vet något om "Håfreström".
Lycka till.
Hälsningar Anders Lindstam

RSS

© 2024   Created by Anders Værnéus.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor