Den här ser ut att vara i fint skick men vindrutan skämmer!

http://www.blocket.se/jonkoping/Mycket_fin_sportbat_i_tra_39741732.htm

 

Denna ser också välvårdad ut, och jag tror mig känna igen den från förra året, men bara 17-18 knop med en 15 hp!!! "Hur tung är föraren?" kan man undra!


http://www.blocket.se/gavleborg/Liten_sport_bat_40238887.htm

Visningar: 2538

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Den första är nog förlängd - föstorad ! 3,5 lång, nästan en meter längre,

Den andra är nog en Speedy fast den är lite väl rak i däcks - relingslinjen akterut, vad gäller farten så går det inte fortare med en 4-taktare på 15 hk som väger 49 kg. i handstartad version, skillnad på en gammal svensk 2 taktare t.ex 20- 25 hk Crescent - Archimedes som har en vikt på 33 kg. och som är rappa som fa. på lätta båtar ..

;-)), i Teknik För Allas samtliga utombodare-tester var Crescent 20 Sport den snabbaste motorn av alla på Speedy & Super-Speedy .

Vill gärna slå ett slag för de Svenska motorerna , Svenska utombordarindustrin var ledande i utvecklingen under hela 60-70 talet vad gäller nytänkande och inovationer, mycket lättmekade o hållbara maskiner.

I dag kan man komma över dessa för några hundralappar, reservdelar finns en hel del nya och mycket beg.

Har själv renoverat 5 stycken !

 

 

Jag har varit i kontakt med den översta "Speedyns" ägare, men han vet inget mer om båten än att han haft den i två år.

Crescent hade ett fantastiskt konstruktionsteam, som verkligen visste vad som behövdes för att få fram lätta och vassa motorer. Mängder av världsrekord t ex!!

"Hur tung är föraren? kan man undra! "

Föraren kanske väger som jag, 124 Kg, då går det inte fortare......   ;-)  


Ta't inte personligt Robban! Jag blev lite förundrad med tanke på att jag själv åkte 35 knop med min 15 hp Evinrude på Speedyn, men det är uppenbarligen som Inge skriver att tunga fyrtaktare kan man inte åka fort med. :-(

helt okej, men rutan på den första, och relingslisten på den andra, ruta m.m förstör hela utseendet. Jag vill bygga en egen från början med egen touch till mig och min bror när han blir lite äldre, men hittar inga ritningar  :(

Ritningar....... vad är det för båt du tänkt er ? längd mm.

Tjena Inge! Jadu jag är 1.88 lång så bara jag får plats i den så går det bra med vad som helst, älskar den modellen du har på din tex, och med en 50 hästare är det ju en ren pojkdröm! jag vill uppnå samma som en gocart, liten snabb och tar kurvor som inget annat, och får gärna vara relativt lätt och bygga =)

tack på förhand!

flugan är inte intressant dom är så groteskt fula emot speedyn! älskar Jans superspeedy =)

Jag har ritningar till SuperSpeedyn ... den skulle säkert passa dig, Kim!

Hej Helena! vad roligt! kommer du på fri fart iår? det var jag som körde sportyn om du kanske inte kommer ihåg men vi prata lite =) var det en speedy eller superspeedy du hade? Jag skulle vilja ha en lite större än den du hade =)

skulle bli jätteglad om jag kunde få ett par ritningar av dig =) har du dom på papper eller i datorn?


Mvh Kim =)

- Varför inte ta steget fullt ut och bygga en Stor-Speedy  ?!......

Jag är också 1.88 .....   ;-)

 

det lutar åt det nu faktiskt =)!

Eller en Windy !.... Åkes sista konstruktion som verkligen är en båt det går att åka med !!!!, Tyvärr så kom den för sent 1967, och det hela stöp förmodligen pa att plastbåtarna tog över det helt och självbyggar-perioned var i stort sett över vad gällde plywood-byggen.

Teknik För Alla tog fram en båt med Crescent drive 45 som av någon anledning " försvann ", kort efter detta lanserades Crescents Drive 45 med Weedo GT.  

Jan vet säkert lite mer ang. detta.

Windy`n är en mycket lyckad konstruktion snabb , välbalanserad och med en manöverförmåga jag alldrig upplevt med en sportbåt !!!!!!!!!!.

RSS

© 2024   Created by Anders Værnéus.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor