För ett halvår sedan köpte jag en träbåt från 50-talet som jag nu totalrenoverar. Förra ägaren visste dock inget om den och trodde att det var en Skålén-byggd båt. En ännu tidigare ägare menade på att den var ritad av CG Pettersson och byggd på Skåléns i Säffle. Jag har inte hittat några beteckningar alls och det enda jag egentligen vet är att det ligger en volvo b16 med penta backslag i den.

Oerhört tacksam om någon kan ge mig tips.

Visningar: 780

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Skålén är en väldigt bra gissning. Men jag tror inte CGP har något med saken att göra utan den är nog helt Made in Säffle :-), men man ska aldrig säga aldrig för den är ingen typisk Skålénmodell. Avbärarlistens placering, form och längd, stävens resning, bordläggningen m.m. skvallrar om Skålén menar jag.

/S

Ok. Var i kontakt med Gunnar Skålén i våras men då var han dålig. Nu när jag sökte honom för ett par veckor sedan så var numret taget ur bruk....

Den är ju väldigt lik en Skålén men som du säger, den här är ju 7,20 lång och 2,20 bred. Vad jag hittat så var ju inte Skåléns campingbåtar alls så långa. Det har ju inte så stor betydelse egentligen men det hade ju varit kul att renovera den så nära originalet som möjligt.

Tack för hjälpen i alla fall.

RSS

© 2024   Created by Anders Værnéus.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor