Visningar: 1610

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Härlig modell! Tänk att traila runt Sverige med istället för husvagn... :-)

Såldes ett reklamblad på svenska på Tradera för ett tag sedan;

vilken kom först?

Fiberfleet eller Cascade?

Likheten är slående...

Cascaden 19 är en avgjutning av coupén... :-)

"...och i begynnelsen var Glasspar", Ursprunget kommer från USA, liksom i så många andra fall plagierades och modifierades amerikanska båtar så även i detta fall. Fiberfleet tillverkades i Belgien och deras modeller är kopior av de i USA tillverkade Glasspar, sålunda är Fiberfleet F-100 en kopia av Glasspar G3, Fiberfleet Lido lika med Glasspar Lido, Fiberfleet Avalon lika med Glasspar Avalon etc. om jag inte missminner mig så kan det ha förekommit ett visst samarbete dem emellan, jag bifogar en bild från en amerikansk försäljningsbroschyr, exakt samma bild som i Fiberfleets dito, tror till och med att man fejkat in ett Fiberfleetemblem på skrovsidan. Den Fiberfleet som är till salu på Blocket är en kopia på Glasspar Del Mar. "Googla" gärna på Glasspar och ni kommer att finna mycket intressant. Cascade tillverkades i Köpingstrakten och har med andra ord sina rötter i Glasspar. I USA finns en mycket aktiv klubb för Glasspar-ägare ofta har de flera båtar, gemensamt för de flesta är att de har en G3-a, (är själv "member of honour" i Swedish chapter of Florida Glasspar Club", hittills den enda men jag tror att man skulle godkänna medlemsskap även för en ägare av en Fiberfleet så vänta inte på att slå till! Jag lovar att det finns ett trevligt kontaktnät i USA som ordnar träffar och utfärder. Det vore trevligt om vi kunde bli åtminstone några medlemmar här i Sverige.

Fiberfleet startades i Belgien av svensken Arne Larsson som hade köpt rättigheterna att tillverka och sälja Glasspars modeller i Europa. Han betalade dessutom royalties på varje båt, antagligen till Bill Tritt som ritat dom. Äventyret varade dock inte särskilt länge...

This brings back memories :-) Tidigt 80-tal hade vi i familjen en Cascade 19. Den ordinarie B20 hade bytts mot en fyrcyl VP diesel på ca 85 hk på ett 100-drev, en peugeotmotor i grunden. Har för mig att VP kallade den MD19, eller var det 21..En gång fick vi övertryck i motorn och oljefiltret exploderade ! Hade farsan haft ett spett då hade han nog dragit det rakt genom botten:-) Men några svordomar senare var det löst. Urtrevlig båt var det i alla fall. Allt var ju större när man var mindre men jag upplevde den som väldigt rymlig, mer än vad de 19 foten antydde. Det ligger en Cascade19 på Blocket just nu.

RSS

© 2024   Created by Anders Værnéus.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor