Coupe racer från ca 1947-1951/Molanders varv - Letar efter historik till min båt

Jag intresserad om någon skulle ha mera information om båten jag skaffade. Känner till att 3 ex har tillverkats på Molanders varv i Lidingö. Båten/båtarna är konstruerade av Nils Nilsson.

Här intresserad om: historien, ritningar, möjliga konstruktioner, då tida lack och ytbehandlings metoder. Då tida detaljer som använder, kanske till och med ursprungliga delar från ratt till knap etc.

Båten som den såg ut i Vasa för ca 20 år sedan. Hon är hämtad till Vasa ca 70-talet från göteborg. Idag nästan ok med kärver full ytlig renovering. Kommer att start renoverings projektet under kommande vinter. Sjösättning kanske 2012 eller tidigare om allt går väl.  




konstruerad av Nils Nilsson  och varvsbyggd på Molanders varv, Lidingö

Visningar: 1407

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Hej,

grattis till en fin båt. Tror du att du kan lägga upp en större bild på henne? LIte svårt att se detaljerna på denna lilla bild.
Hej

Absolut, bilder finns av henne och de är rätt stora (ca 4 mbit/st) .. lägger ngr
Bilder till
Bilagor:
Riktigt läcker. Tror snarare på ca 1950-51. Familjen Ameln hade en snarlik som hette Skum, men det är inte din. Men linjerna är absolut snarlika. Har du hittat ngt namn på den? Eller märken efter ngt dylikt?
Namnet på finska sidan har varit Marie-Louise sedan .. ca -70-talet. Är detta namn urspungligt vet jag inte. Jag antar att hon har blivit namngiven i Finland på nyt.
Hello,

Nils Nilssons Crownette and Enerefa look like sisters to yours. I own the first hull of the serie that I thought were three. It is in poor condition, with thin planks. I have no plan for the hull, just bought it for the engine, a chrysler spitfire straight six, that I wanted.

Do you have the length and the beam of the hull?

Nice boat and thanks for the pictures of the interior

Nils
Hi, can answer naturally also in in english. So my boat is in a "floting" and functioning condition, if i put the words this way :). Main problem with my boat is the "worn" interior and terrible outside = surface. The engine is also absolutely too small for this boat, only a about 55 hp Volvopenta. Working propery but too small for this size boat. Length about 8,20 and width 2,30
Lot's things are still in original shape, like the dining table, which is great but needs new lacquer finnishing.
Also have heard that three was built, if four ... interesting to know !
Some interiors/exteriors from the other sister-boat "Crownette"

Crownette är till salu på blocket för 79000kr
Det står att hon är 7,4x2,4m...
Vitmålat skrov men väldigt lik...
Så jag har förstått är Crownette syster till min båt.. Ända jag började tvivla över, är måttena. Enligt papper är min båts mått 8,20 etc. Har verkligen inte konkret mätt henne. Bör göra det under nästa vecka. så jag förstått och jämfört Crownette och min Amelié, vet jag att taket är lite olika, på min båt formades taket till lite mer än hälften till ett hårt tak denna förändring gjorder ca -70-talet.
Detaljbilder internt skulle vara intressant att se och få.
Tror inte att de är riktiga systrar. Varvet byggde många båtar med snarlika linjer. Enligt varvet som byggde båten så byggdes det tre crownette-båtar. Sedan utvecklades det till bland annat din.
Var ner till båten igår eftermiddag, och såg då faktiskt Crownette som passerade utanför Fisksätra holme...
;-)

RSS

© 2024   Created by Anders Værnéus.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor