Hej!

Jag är ny medlem från idag.

Har nyligen köpt en Chris craft av en bekant.

Är det någon som vet vilken årsmodell och modellbeteckning det är

på båten, se bifogade bilder.

Jag har ej hittat någon typskylt eller liknande på den. Motorn är en Chris Craft (hercules) 6 cylindrig modell KFL.

Hälsningar, Göran Lissjos, Malung

Visningar: 859

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Hej, grattis till Sequoia. Jag skrev om henne tillsammans med Essbåten Sagitta i tidningen Klassiska Båtar och sökte då hennes ursprung i USA. Dock var det ingen som såg att hon skulle vara byggd på CC utan gissade oftast på någon mer okänd båtbyggare.
De svaren fick jag från den amerikanska "båteliten". Vem vet mer här?

Hej!

Vilket nummer i tidningen skrev du om henne?

Fick du förslag om tänkbara båtbyggare? I så fall vilka?

Hon verkar vad jag kan se vara välbyggd och i bra skick. Motorn verkar vara renoverad och går fint. Transmissionen framåt  hoppar däremot ur när varvtalet ökar. Har justerat lite på kopplingen och det blev bättre men inte helt bra. Ska försöka justera staget till växelspaken eftersom man måste hålla den tryckt framåt. Har läst att oljan kan påverka transmissionen. Ska byta, är rak 30 mineralolja det som rekommenderas? Oljan i motorn och transmissionen är samma, är öppet emellan har jag förstått.

Tips mottages  tacksamt.

Hälsningar, Göran Lissjos

Ska kolla vilket nummer det var. Fick faktiskt inga namnförslag på båtbyggare utan mer kommentaren att det måste vara någon ej namnkunnig som byggt den med CC Racing runabout som förebild.
Känner du Martin Oskarsson som renoverade motorn och fixade till båten? Han finns annars här på SCB som medlem.

Hej!

Nej, Martin känner jag inte. Jag fick inga uppgifter om tidigare ägare när jag köpte den.

Hur hittar jag kontaktuppgifter till honom?

Var ute och åkte i Västerdalälven idag och hon gick riktigt bra.

Hälsningar, Göran Lissjos

Den är lite för "spetsig" för att vara en typisk CC, ser mer ut som t ex Dodge som ofta hade ratten på BB sida också. Men ratten har jag sett i CC, liksom instrumentbrädan som lär komma från Willys; http://www.chris-craft.org/discussion/viewtopic.php?t=3581

På den sidan finns en CC 19´ från 1937 med namnet Sequoia, som är av en lite annan modell, men din kan vara inspirerad från den och byggd av någon annan. Dom flesta tillbehören fanns ju att köpa i lös vikt.

Hej!

Tack för tipsen.  Intressant att ha köpt en båt som man inte vet vad är:)

Jag har googlat en del men hitills inte hittat nån exakt likadan. Dodge påminner ju en del om denna.

Tacksam för mer tips o info om båten och om någon har erfarenhet av transmissionsjusteringar.

Hälsningar, Göran Lissjos

Hej!

Bifogar en filmsekvens när vi tog en tur med Sequoia i Västerdalälven tidigare i somras.

Jag hittar inte Martin Oskarsson här på SCB. Någon som har kontaktuppgifter?

Jag fick till transmissionen och nu verkar allt fungera som det ska.

Hälsningar, Göran Lissjos

Bilagor:

RSS

© 2024   Created by Anders Værnéus.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor